Teknik för unga

Genom Teknik för unga kommer vi erbjuda många olika aktiviteter inom teknik. I hi:tech förenas elever, lärare och näringsliv i gemensamma projekt. Olika typer av spännande teknikutmaningar som skapar kreativitet kommer vara i fokus. Allt för att stärka teknisk förståelse och skapa ett tidigt tekniskt intresse.

Här uppdaterar vi löpande hur utvecklingen går framåt i vårt spännande och viktiga projekt Teknik för unga.

Två personer vid ett bord med två industrirobotar.

Med Teknik för unga vill vi skapa ett tidigt tekniskt intresse.

Projektledare anställd

Alexander Harbrecht är ingenjören som sadlade om till lärare i fritidshem. Nu kombinerar han teknik och pedagogik i sin nya roll som projektledare för Teknik för unga inom hi:tech.

– Jag är utbildad högskoleingenjör inom produktutveckling och industriell design. Jag tyckte det var roligt att jobba med det tekniska som jag gjorde tidigare. Men jag saknade möjligheten att inspirera och lära ut, så då valde jag att sadla om och läsa till lärare i fritidshem. I den här nya rollen får jag verkligen möjligheten att kombinera det, säger Alexander.

Alexander jobbar 20 procent med Teknik för unga på hi:tech. Resterande tid jobbar han på fritidshemmet på Nye skola.

Projektledare Alexander Harbrecht i en industrilokal med gula maskiner.

Alexander Harbrecht hämtar inspiration till miljön för teknik för unga i moderna industrilokaler, här hos Holsby Metall.

Inspirerande miljö

Visionen för hi:tech är att i tidig ålder väcka intresset för teknik och inspirera till att välja tekniska utbildningar. Teknik för unga är ett koncept för barn och unga, från förskolan upp till nian. Planen är att teknik för unga ska ha en rejäl yta i hi:techs byggnad.

– Lokalen ska inspirera barnen. Vi vill att de ska få en wow-upplevelse för materialen som vi har. Och materialet ska inte bara funka hos oss. Vi vill även kunna skicka med material som de kan använda hemma i klassrummen. Så vi planerar också för hur vi ska jobba pedagogiskt om vi även behöver utbilda lärarna, säger Alexander.

Innan byggnaden är färdig har Alexander en utvecklingsroll där han jobbar med förberedelsearbete. Det är allt från att rita miljön i lokalen och se över vilka material de behöver, till att planera studiebesök med expertgruppen. Den så kallade expertgruppen är en grupp med personal från barn- och utbildningsförvaltningen, som är med och utvecklar den pedagogiska delen av teknik för unga.

Är du intresserad av att veta mer? Hör av dig!